Cílem tohoto tréninku je určit, zda se v dané pozici vyplatí vyměnit figury, abychom se dostali do koncovky, ve které soupeře hladce porazíme, nebo ji zremizujeme. Do prohraných koncovek přecházet nebudeme, protože tam už partii těžko otočíme. Jednoduché pravidlo je, jít do koncovky, když máme nějakou tu figuru navíc a ještě nějakého pěšáka, kterého věříme, že proměníme.
Většinou to však tak jednoduché nebývá, a tak si můžeme pomoct ne počítáním, ale znalostma. Porovnáme si u obou hráčů následující:
Materiální převahu
Aktivní postavení králů a zbylých figur
Trvalé slabiny a jestli se na ně dostaneme
Sílu pěšců -volný (super), krytý(ještě lepší), postoupený(už vidím soupeře, jak mi podává ruku)
Pokud tohle známe, můžeme se vrhnout na následující úlohy.
Úloha 1
Na diagramu je černý na tahu a úloha začíná malou taktikou. Můžeme být hladoví a sebrat si před dobráním pěšce na f2 se šachem? Vyhodnoťte, jak se všechno povyměňuje a jestli pak bude stát bílý líp.
1... Sxf2 je tah prohrávající, protože soupeř sebere
2. Vexf2, Vxf2
3. Vxf2 a už nemáme čas dobrat dámu.
Pokud vezmeme 1... gxh5 bílý musí dobrat střelce
2. Vxe3 Vxe3
3. fxe3 Vxf1+
4. Kxf1 a nyní jsme se dostali do koncovky, kde máme jednoho pěšce navíc, jednoho dvojpěšce, soupeř má izoláka a takticky si po 4.... c4 můžeme vytvořit volného krytého postoupeného pěšce na c3, protože po 5. bxc4 můžeme prosadit rovnou a pěšce do dámy. Pokud tuto taktiku nevidíme, tak nevadí, protože králem dokážeme dojít na e4 a proniknout do jeho obrany. Pěšec na h7 pro nás představuje možnost jednoho tempa, až budeme chtít soupeřova krále vyhnat.